مدیریت بحران

مدیریت بحران در کتابخانه ها

کتابخانه‌­های علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریان‌های جامعه  هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحران‌­های طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، یا بیماری‌­های واگیر و همه‌­گیر حائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحران­‌هایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند.

کتابخانه­‌ها به عنوان مراکز اطلاع‌­رسانی در جامعه در عصر جدید کارکردهای متمایزی می­‌پذیرند. آشنایی مدیران و کارکنان کتابخانه‌­ها با مباحث مدیریت بحران، می‌­تواند کتابخانه را در ارائه خدمات هرچه مفیدتر در زمان وقوع بلایای طبیعی، یاری دهد. در این میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند شبکه‌­های اجتماعی، خدمات پست الکترونیکی، پزشکی از راه دور با همکاری کتابداران پزشکی و انتشار آنلاین تصاویر حوادث طبیعی از طریق کتابخانه؛ کتابخانه را در راستای این مهم توانمندتر خواهد ساخت.

آثار و خصوصیات بحران:
به طور کلی اثرات و خصوصیات بحران را می توان در سه بخش زیر طبقه‌بندی نمود:
الف – سطح جهانی

ب – سطح ملی

ج – منطقه‌­ای

انواع حوادث:

·         الف) حوادث طبیعی

·         ب ) حوادث غیرطبیعی(ساخته دست بشر)

o        ناگهانی: مثل سیل – زلزله – طوفان – آتشفشان – رانش زمین

o        درازمدت: مثل اپیدمی – خشکسالی – قحطی

انواع بحرانها :

·         ناگهانی: مثل سوانح ساختمانی – تصادفات – انفجارات – آتش سوزی

·         درازمدت: مثل درگیری های داخلی و اغتشاشات اجتماعی – جنگ